ZPAV - O Nas ZPAV - Opłaty za Muzykę ZPAV - Muzyka a Prawo ZPAV - Bestsellery i Wyróżnienia ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk ZPAV - Dla Firm Muzycznych

Związek Producentów Audio-Video :: Aktualności

10 czerwca 2016 r.

Udziały niezależnych wytwórni wzrosły do 37,6%

Udział niezależnych wytwórni płytowych w światowym rynku muzycznym wzrósł w 2015 roku do 37,6% i wygenerował przychód na poziomie 5,6 miliarda dolarów. To wyniki z nowych badań The Worldwide Independent Network, które uwzględniły środki z dystrybucji niezależnych katalogów przez majorsów.

Udział niezależnych wytwórni płytowych w światowym rynku muzycznym wzrósł w 2015 roku do 37,6% i wygenerował przychód na poziomie 5,6 miliarda dolarów. To wyniki z nowych badań The Worldwide Independent Network, które uwzględniły środki z dystrybucji niezależnych katalogów przez majorsów.

Jest to zdecydowanie lepszy wynik niż przedstawiały dotychczasowe raporty przygotowane przez The Worldwide Independent Network, które mówiły o udziałach mniejszych niż 30%. Skąd wzięła się ta różnica pomiędzy obydwoma zestawieniami? Wartość rynku w pierwszym raporcie sporządzonym przez WIN nie uwzględniała niezależnych artystów dystrybuowanych przez majorsów, tj. Sony, Warner i Universal. Część wykonawców dystrybucję powierza bowiem innym wytwórniom niż ta, z którą pierwotnie zawarli umowę. Za przykład może posłużyć Taylor Swift, która kojarzona jest jako artystka związana z Universal Music Group. W rzeczywistości UMG zajmuje się jedynie dystrybucją, zaś pozostałe kwestie leżą w gestii Big Machines. Na podobny krok zdecydowali się także m.in. Mumford & Sons czy Major Lazer. Jak wynika z najnowszego raportu WIN, ponad 50 % niezależnych wytwórni korzysta z usług tych największych, współpracując z nimi głównie w sferze dystrybucji.

W raporcie przygotowanym przez The Worldwide Independent Network zwrócono uwagę także na fakt, iż rozwój muzyki cyfrowej oraz streamingu znacząco zwiększa siłę przebicia niezależnych wytwórni na światowym rynku muzycznym. Podkreślono jednak, że udziały w rynku muzyki cyfrowej są różne w zależności od państwa – w Finlandii wynoszą jedynie 16%, podczas gdy w Korei Południowej prawie 90%.

Raport przygotowany przez The Worldwide Independent Network został przedstawiony na tegorocznych targach muzycznych MIDEM i jest dostępny w wersji fizycznej oraz online na stronie winformusic.org

Źródło: musicbusinessworldwide.com


Designed by